ISO/IEC 20000-1 – IT- tjenesteadministrasjon
Utvikle og forbedre prosesser for design, opprettelse, levering, support og administrasjon av IT-tjenester.
Sertifisering av ditt IT-tjenesteadministrasjonssystem demonstrere evnen til å levere effektive tjenester relatert til konfigurasjonsadministrasjon og endringsadministrasjon, og prosessen dekker hendelses- og problemadministrasjon.
I en stadig mer teknologidrevet verden gir evnen til å levere IT-tjenester internt og eksternt og løse problemer selskaper et konkurransefortrinn på nasjonale og internasjonale markeder.
ISO 20000-1 gir et rammeverk og en systemisk metode for å planlegge, implementere, drive, gjennomgå, opprettholde og forbedre et IT-tjenesteadministrasjonssystem.
Hva er ISO/IEC 20000-1
ISO/IEC 20000-1 er den mest anerkjente internasjonale standarden for IT-ledelsessystemer. Den er i øyeblikket sin tredje iterasjon (2018). Utformingen av ISO/IEC 20000-1 gjør at den kan brukes på det fullstendige området av forretningssektorer, omfang og aktiviteter. Den kan være begrenset i omfang til definerte områder av organisasjonen eller utvidet til å dekke alle interne aktiviteter og kundebehov.
- Den assisterer organisasjoner til å opprette tjenesteadministrasjonsretningslinjer og -målsetninger, samt å forstå hvordan betydelige aspekter kan administreres, implementere nødvendige kontroller og sette klare må for å forbedre IT-tjenesteleveringen.
- Den gjør at en organisasjon kan administrere forpliktelsen til å overholde gjeldende lovbestemte krav og andre interessentforpliktelser, samt å regelmessig kontrollere samsvarsstatusen. Dette gjør det mulig med en kontinuerlig forbedring av administrasjonssystemet for å forbedre ytelsen.
ISO 20000-1 er designet til å være kompatibel og harmonisert med andre anerkjente administrasjonssystemstandarder, inkludert ISO 9001. Den er derfor ideelt for integrering i eksisterende administrasjonssystemer og prosesser.
Fordeler med å bli sertifisert
De potensielle fordelene med ISO 20000-1 er utallige, men de mest betydelige og konkrete er at standarden gjør det mulig for organisasjonen å gjøre følgende:
- Bygge og drive et ledelsessystem innenfor et veldefinert og tydelig rammeverk, som samtidig er fleksibelt med hensyn til dine egne forretningsbehov og -forventninger.
- Redusere sårbarheten overfor organisatorisk risiko, spesielt cybertrusler.
- Oppfylle kontraktmessige krav.
- Øke konsument- og forretningstillit og -tilfredshet for tilbudte IT-tjenester.
- Sikre sømløs og problemfri drift internt og eksternt.