ISO 9001 - Kvalitetsstyring

ISO 9001 sikrer forbedret kvalitet på produktene og tjenestene til din virksomhet og møter kundenes forventninger.

Sertifisering av ditt kvalitetsstyringssystem viser at du er opptatt av å levere jevn kvalitet, stadig forbedring, og fornøyde kunder. Dette gir konkrete fordeler for virksomheten din og bidrar til økt motstandskraft og bærekraftig utvikling.

ISO 9001-standarden stiller tydelige krav til et kvalitetsstyringssystem som hjelper deg å levere produkter og tjenester som oppfyller både kundens forventninger og lovpålagte krav.

Hva er ISO 9001-standarden?

ISO 9001-standarden kan brukes av alle typer virksomheter, uansett bransje. Den bygger på flere prinsipper for kvalitetsstyring, som å sette kunden i fokus, engasjement fra toppledelsen, en helhetlig tilnærming til prosesser og kontinuerlig forbedring.

  • Standarden stiller krav til et kvalitetsstyringssystem som fokuserer på hvor godt kvalitetssystemene fungerer. Målet er å hjelpe deg med å jobbe mer effektivt og redusere risikoen for feil i produkter og tjenester
  • Den oppfordrer til en risikobasert tilnærming til prosesser, med vekt på krav, verdi, prosessytelse og effektivitet, samt kontinuerlig forbedring basert på konkrete målinger
  • Den nyeste versjonen av ISO 9001 er basert på ISO sin felles rammestruktur, kalt High Level Structure (HLS). Denne består av ti felles kapitler som brukes i alle ISO-standarder. Dette gir et enhetlig oppsett som gjør det enklere å integrere kvalitetsstyringssystemet med andre systemer, som for eksempel miljøstyring, arbeidsmiljø, informasjonssikkerhet og lignende

Fordeler med ISO 9001

Det er avgjørende å kontrollere at systemet ditt fungerer som det skal. Sertifisering i henhold til ISO 9001, fra en uavhengig tredjepart som DNV, dokumenterer hvordan styringssystemet ditt presterer, og viser at virksomheten jobber aktivt med effektive prinsipper for kvalitetsstyring.

Fordelene inkluderer:

  • Velprøvde prinsipper for kvalitetsstyring skaper tillit til styringssystemets ytelse, både internt og eksternt
  • En strukturert tilnærming for kontinuerlig forbedring av prosesser gir retning for hvor innsatsen bør legges
  • Styrket kundetillit og økt kundetilfredshet kan bidra til nye og større forretningsmuligheter
  • Oppnå konkurransefortrinn ved å oppfylle sertifiseringskravene til styringssystemer til kunder, leverandører og underleverandører

Kom i gang med ISO 9001

For å bli sertifisert må du først innføre et effektivt kvalitetsstyringssystem som oppfyller kravene i standarden. DNV er et akkreditert sertifiseringsorgan som kan støtte deg gjennom hele prosessen. Vi tilbyr alt fra kurs i ISO 9001 og veiledning til egenevaluering, gap-analyser og selve sertifiseringstjenesten.

Kontakt DNV for å lære mer om hvordan din virksomhet kan oppfylle bransjens høyeste kvalitetskrav. Vi støtter deg hele veien – fra planlegging til sertifisering.

Start din sertifiseringsreise her.

Mer informasjon

Kurs

Kurs

Oivalluksia aktiivisessa oppimisympäristössä