Verifiseringstjeneste for kvotehandel
Tjenesten oppfyller EU ETS og andre programkrav for verifisering av årlige klimagassutslipp; endringsrapporter for baseline og aktivitetsnivå og de relevante planene for overvåkingsmetodikk.
Problemet med å kontrollere klimagassutslipp kan løses på flere måter. Først utviklet under Kyoto-protokollen åpner kvotehandel for samarbeid mellom land eller organisasjoner. Noen land og selskaper har svært høye utslippsnivåer, mens andre kan ha svært lave nivåer. Utslippshandel gjør at en lavutslippsenhet kan selge sine kvoter til en høyutslippsenhet. I henhold til EU ETS er verifisering av dine installasjoners årlige utslipp nødvendig for å avgjøre om du er i samsvar med kvotene dine.
EU ETS krever at klimagassutslipp fra installasjonen din verifiseres årlig. I tillegg må de frikvote søknader (baseline datarapporter) verifiseres hvert femte år. Videre må endringsrapportene for aktivitetsnivå (for årlig justering av frikvotene) verifiseres årlig. Vi har utviklet en robust revisjons- og verifikasjonsprosess og har sektorkompetanse for verifisering av bedrifters klimagassutslipps- og rapporteringssystemer som oppfyller disse kravene.
Tjenesten dekker tre hovedkomponenter:
- Baseline-verifisering: En uavhengig verifisering av baseline-datarapportene (BDR) dine, basert på monitoreringsmetodologiplanen (MMP), kan gi deg nøyaktig informasjon som myndighetene kan ta hensyn til ved tildelingen av kvotene dine.
- Årlig verifisering: I henhold til EU ETS er verifisering av installasjonens årlige utslipp nødvendig for å avgjøre om du er i samsvar med kvotesystemet. Videre justeres godtgjørelsene basert på aktivitetsnivårapporten (ALC-rapporten), som også krever årlig verifisering.
- Systemisk tilnærming: Et styringssystem på plass som muliggjør verifisering og innsending av data i samsvar med lovkrav.
Våre EU ETS-verifikatører har bred klimagassverifiserings- og sertifiseringserfaring og ekspertise kombinert med industriell spesifikk kunnskap. Som en ledende uavhengig klimagass verifikatør som opererer globalt, tror vi på en partnerskapstilnærming som er til fordel for deg og din organisasjon.
Validerings-/verifiseringsprosess og relevante aktiviteter:
- Mål: Å gi kriterier for å utføre EU ETS-utslippsverifikasjoner, inkludert FAR- og ALC-verifikasjoner.
- Gyldighet: Gjelder for alle faste installasjonsverifikasjoner av EU ETS. Målet med verifiseringen er å sikre at utslippene er overvåket i henhold til EU ETS MR-forordningen (MRR) og at pålitelige og korrekte utslippsdata rapporteres i henhold til EU ETS-direktivet og MRR. Omfanget av verifisering er definert av oppgavene verifikatoren må utføre for å oppnå dette målet. Ytterligere omfanget av FAR- og ALC-verifikasjonene er at korrekte tildelinger er gjort/eller justert i henhold til den godkjente MMP støttet av flytdiagrammene der delinstallasjonene og kildestrømmene er definert og forklart.
- Strategisk analyse: Den strategiske analysen gjennomføres av revisjonsleder som baserer arbeidet på siste versjon av overvåkingsplanen (MP) godkjent av den kompetente myndigheten (Miljødirektoratet). På samme måte er utgangspunktet for FAR- eller ALC-verifikasjonene den siste versjonen av MMP godkjent av Miljødirektoratet, støttet av installasjonens flytdiagram (som forklarer ulike delinstallasjoner, kildestrømmene og koblingen mellom dem). Hvis den faktiske overvåkingsplanen eller MMP som er brukt av operatøren ennå ikke er godkjent av Miljødirektoratet, kommuniserer revisjonsleder til operatøren hvilke konsekvenser dette vil ha i verifikasjonsuttalelsen dersom Miljødirektoratet godkjenning ikke er innhentet ved slutten av bekreftelsesprosessen. Om nødvendig bør operatøren rådes til å kontakte Miljødirektoratet.
- Onsite-besøk: Onsite-besøk kan bare fravikes hvis kriteriene spesifisert i veiledningsnotatene er oppfylt. Risikoen forbundet med å ikke gjennomføre et besøk på stedet må vurderes av revisjonsleder og dokumenteres. DNV-malen for risikovurdering av onsite-besøk brukes til dette formålet.
- Risikoanalyse: Målet med risikoanalysen er å vurdere det sannsynlige risikonivået for en vesentlig feilinformasjon og et vesentlig avvik i installasjonens EU ETS-utslippsrapport, BDR eller ALC-rapporten. En grundig risikoanalyse er avgjørende for å utforme en effektiv verifiseringsplan. Nøkkelveiledning tilgjengelig som dekker dette aspektet av verifisering brukes av DNV.
- Verifikasjonsplanlegging: Basert på risikoanalysen definerer revisjonsleder en verifikasjonsplan som omfatter:
- et verifikasjonsprogram som beskriver arten og omfanget av verifikasjonsaktivitetene samt tidspunktet og måten disse aktivitetene skal utføres på. Dette kan beskrives og videresendes til installasjonen i henhold til malen for DNV EU ETS Verification Program.
- en testplan som angir omfanget og metodene for testing av kontrollaktivitetene samt prosedyrer for kontrollaktiviteter.
- en dataprøvetakingsplan som angir omfanget og metodene for dataprøvetaking knyttet til installasjonens utslipp. Verifikasjonsplanen er utformet for å sikre at verifikasjonsrisikoen reduseres til et akseptabelt nivå for å oppnå rimelig sikkerhet, og at operatørens rapport er fri for vesentlig feilinformasjon.
7. Detaljert verifisering: Utføres som spesifisert i forordning 2018/2067, spesielt i samsvar med veiledningsnotater og spesielt veiledningsnotat om prosessanalyse og prøvetaking.
- Etterrevisjonsaktiviteter:
- Oppfølging av avvik: På slutten av verifiseringsprosessen distribuerer revisjonslederen til operatørrepresentanten Funnliste der alle funnene som ble funnet under verifikasjonstrinnene er beskrevet og klassifisert av revisjonslederen. Operatøren er pålagt å korrigere korrigerbare feilinformasjon, og avvik.
- Konklusjoner og rapportering: På slutten av verifikasjonsprosessen utsteder DNV en verifikasjonsrapport som går gjennom intern gjennomgang og kontroll som operatøren er ansvarlig for å sende til vedkommende myndighet.