Kunstig intelligens (AI) er en teknologi som alle bedrifter på et eller annet tidspunkt vil måtte forholde seg til. Noen ligger langt fremme og jobber allerede med å kommersialisere tjenester eller produkter basert på kunstig intelligens i markedet. Andre - sannsynligvis de fleste - jobber fortsatt med å identifisere de riktige bruksområdene og applikasjonene som kan hjelpe, muliggjøre og forbedre den eksisterende virksomheten, med utgangspunkt i den interne dimensjonen før de i det hele tatt våger å se etter eksterne muligheter.
Interessant nok er det noen fellestrekk. For eksempel er cybersikkerhet en hovedbekymring uavhengig av hvor langt selskapet har kommet med AI, mens bekymringen for overholdelse av lover og regler er begrenset. Det er også stor enighet om viktigheten av spesialisert AI-kompetanse for å lykkes og om de potensielle fordelene som kan oppnås, selv om ledende selskaper ligger foran når det gjelder å oppleve faktiske positive resultater.
Enten fokuset er internt eller eksternt, ser det ut til å være et klart behov for å bygge bro over kompetanse- og tillitskløfter i tiden fremover. Og det sier seg selv at selskaper som nettopp har startet opp, har mye å lære av de som har langt mer erfaring.
I våre to ViewPoint-rapporter undersøker vi hvordan disse selskapene, som befinner seg på ulike stadier av modenhetsskalaen, tilnærmer seg AI-reisen sin.
Ledende innen kunstig intelligens
Rapporten Leading the way on artificial intelligence tar for seg de selskapene som jobber med IT eller utvikler AI-løsninger for andre. Disse selskapene har kommet langt, har høy modenhet og teknisk kunnskap, og de er allerede i gang med å utnytte muligheter og generere fordeler.
Flertallet erkjenner behovet for prosesstyring for å sikre trygge, pålitelige og etiske AI-løsninger. 96 % vurderer en tilnærming med et AI-styringssystem, og 88 % kjenner til ISO/IEC 42001 AIMS-standarden.
Start på reisen mot kunstig intelligens
Den andre rapporten Starting the artificial intelligence journey utforsker selskaper som er mindre modne, og hva som ligger foran dem. Respondentene representerer et bredt spekter av bransjer, som for eksempel produksjonsindustrien. Bare 21 % jobber med implementering av kunstig intelligens i selskaper der AI-initiativene primært er rettet mot den interne dimensjonen.
Mange har ennå ikke definert en klar retning, og mangel på spesialisert AI-kunnskap er naturlig nok lavere, og oppfattes som en hovedbarriere for 44 %. De fleste har heller ikke ikke sett nødvendigheten av prosessstyring i henhold til ISO/IEC 42001-standarden ennå.